May

Akne

En sık ergenlerde görülen ve kendini komedonlar (deri altında beyaz ve siyah noktalar), papülopüstüler (kırmızı deriden kalkık ve üzeri beyaz iltihap görüntüsü içeren kabarıklıklar), nodüller veya kistler (deri içinde sert ve ağrılı- ağrısız sertlikler) şeklinde gösteren bir deri hastalığıdır. Çok yaygındır, akne yaklaşık gençlerin %85’ ini etkiler. Aknenin ilk ortaya çıkışı kızlarda 10-17, erkeklerde 14-19 yaşlarında olabilir. Bununla birlikte 25 veya daha ileri bir yaştada sivilce şikayetine rastlanabilir. Akne erkeklerde kadınlardan daha şiddetli seyreder. Şiddetli akneye sahip kişilerin çoğunda ailesel özellik vardır.

SİVİLCE (AKNE) OLUŞUM NEDENLERİ

Yağ bezleri, deride folikül adı verilen içinde kıl kökünün de bulunduğu bir kanala açılır ve pore adı verilen gözeneklerden deri yüzeyine ulaşır. Bu kanalın çevresini döşeyen hücrelere keratinositler denir. Akneyi oluşturan faktörler folikül içindeki anormal değişikliklerden kaynaklanır.

Akne Oluşumunda Temel Faktörler

Foliküler keratinizasyon:
Anormal foliküler keratinizasyon, yağ kanalını döşeyen bu hücrelerin kanal içine dökülmesi ve yapışkanlıklarının artması şeklinde tanımlanır. Bunun sonucu olarak folikül adı verilen yağ kanalı tıkanır. Bu tıkaç nedeniyle kanal içinde yağ ve hücre atıkları birikir, bu birikintiler de mikrokomedon denilen sivilce (akne) başlangıcı yapıyı oluşturur.

Aşırı Sebum Salgılanması:
Foliküllerin içinde yer alan yağ bezleri sebum adlı yağlı bir madde salgılar. Bu madde folikül boyunca ilerler ve folikülün deri yüzeyi ile buluştuğu gözeneklerden dışarı atılır. Sebum salgısının aşırı artması durumunda kanaldan salgılanan yağ ve yine kanaldan atılan ölü deri hücreler ile birleşerek deri gözeneklerini tıkar. Böylece bu kanalda rahatlıkla bakteri ürer. Bu bakterilerin ürettiği kimyasal maddeler yağ bezinde iltihabi reaksiyonu uyarır ve böylelikle kanalın duvarı çatlar. Sebum, bakteri ve ölü hücrelerin deri içinde dağılımı kızarıklık, şişme ve iltihabi reaksiyona neden olur. Sebumun üretimi ve salgılanması çeşitli hormonlar tarafından düzenlenir. Normalde androjen hormonları sebum üretimi ve salgılanmasını arttırır.

Akne Oluşumuna Katkıda Bulunan Faktörler
• İlaçlar: Lityum, Hidantoin, İzoniazid, Glukokortikoidler, Oral kontraseptifler, İyoditler, Bromidler, Androjenler, Danazol.
• Oklüzyon ve baskı (elini yüzüne dayamak)
• Aknejenik mineral yağları
• Kozmetikler
• Güneş
• Aknenin yiyeceklerle ilişkisi teorik olarak yoktur.

AKNEDE DERİ LEZYONLARI
Komedonlar:
Açık (siyah) veya kapalı (beyaz nokta)

Papüller ve Papülopüstüller:
Kırmızı renkli deriden yüksek kabarcıklar

Nodüller veya Kistler:
1-4cm çapında tekrarlanan foliküler yırtılmalar ve inflamasyonla yeniden kuşatılma, apse oluşumu ve yabancı cisim reaksiyonundan meydana gelir.

Sinüsler:
İzole tek nodüller ve kistler lineer tepecikler ve traktüsler oluşturmak için birleşirler. Akıntılı kanallardır.

Skarlar:
Sıklıkla çukurcuk ( atrofik) veya kabarık (keloid) olan akne izleridir.

AKNE TEDAVİSİ (SİVİLCE TEDAVİSİ)
Sivilce (akne) tedavi edilebilir bir hastalıktır. Aknenin psikolojik etkisi her hastada ayrı ayrı değerlendirilmeli ve tedavi buna göre düzenlenmelidir. Tedavinin amacı foliküler tıkacı ortadan kaldırmak, sebum üretimini azaltmak ve bakteriyel kolonizasyonu tedavi etmektir.

Kimyasal deri soyma işlemi aknelerin kontrol altında tutulmasına yardımcı olabilir. Bu kozmetik prosedürler – geleneksel ince çizgileri, güneş hasarı ve yüzdeki küçük izlerin görünümünü azaltmak için kullanılır olmuştur – diğer akne tedavisi ile birlikte kullanıldığında en etkili olanlardır. Bunlar geçici, şiddetli kızarıklık, soyulma ve kabarma ve cildin uzun süreli renk değişimine neden olabilir.

Kimyasal peeling: Yüksek potansiyelli asit cildin üst tabakasını kaldırmak ve derin izleri en aza indirmek için cilde uygulanır. Bazı güçlü peeling deri içine daha derine ulaşır.

Lazer, ışık kaynağı ve radyofrekans uygulamaları. Lazer cilt soyma, lazer ışını cildin dış tabakasını (epidermis) yok ederek altta yatan deriyi (dermis) ısıtır ve sonra yeni deri oluşur. Az yoğun lazerler (nonablatif lazerler), atımlı ışık kaynakları ve radyofrekans cihazları epidermise zarar vermezler. Bu tedaviler dermisi ısıtarak ve yeni cilt oluşmasına neden olurlar. Çeşitli tedaviler sonrasında akne izleri daha az fark edilebilir ve görünebilir. Bu kısa derlenme süreleri anlamına gelir, ancak tedavi genellikle daha sık tekrarlandığında sonuçlar daha ince olmaktadır.

Medikal Cilt Bakımı Tedavisi
Cilt bakımında cildin nem oranının dengelenmesi, akne ve dış etkenlerden korunması için vitaminler ve antioksidanlar içeren profesyonel ürünler kullanılıyor. Mezolifting (cilt mezoterapisi) sonrası tamamlayıcı olarak ta uygulanır.